Ampliació tema 3
Per a
ampliar el aquest tema en primer lloc
vaig a ampliar el diferents paradigmes que han hagut amb el pas del temps per a
veure com a anat evolucionant l’educació.
Abans de començar hem de dir que un paradigma
és un esquema d’interpretacions bàsic, que compren supòsits teòrics generals,
lleis i tècniques que adopta una comunitat concreta de científics.
En primer lloc vaig a posar una presentació
molt instructiva i interessant sobre els paradigmes conductista i cognitiu.
En quant al paradigma ambientalista podem dir
les següents característiques.
-
Paradigma Ambientalista: Per aquest paradigma,
l'educació ha de promoure el
desenvolupament sociocultural i cognoscitiu de l'alumne, ja que considera
que els processos de desenvolupament no
són autònoms dels processos educatius, ja que tots dos estan d'una o altra
manera vinculats des dels primers dies de vida d'un ésser humà, on també
exerceix una gran influència el context sociocultural com ara, els pares,
l'escola, els amics, l'església, etc., que interactuen
per transmetre coneixements i òbviament cultura. L'ensenyament s'ha de
coordinar amb el desenvolupament de l'infant. Un concepte molt important és el
de Zona de Desenvolupament Pròxim,
que podem entendre com la distància que hi ha entre el que un individu pot fer
i on podria arribar amb ajuda.
L'alumne és considerat com un ésser
social, producte i protagonista de les múltiples interaccions socials en
què s'involucra al llarg de la seva vida escolar i extraescolar. En canvi, el professor és entès com un agent cultural que ensenya en un context de pràctiques i mitjans
socioculturals de manera determinada, és un mediador essencial entre el
saber sociocultural i els processos d'apropiació dels alumnes.
Finalment en quant al paradigma
constructivista us pose una presentació molt interessant que ens explica millor
totes les característiques d’aquest paradigma.
Personalment pense que l'educació ha
evolucionat molt al llarg dels anys passant del professor com a element central
del procés d'ensenyament-aprenentatge on l'alumne té un paper passiu, a una
concepció del professor com a guia passant l'alumne a ocupar el centre del
procés d'ensenyament-aprenentatge com a element actiu, a més se li comença a
donar més importància al procés més que al producte final. Crec que aquest
canvi ha sigut molt profitós ja que l'educació està més orientada a que els
alumnes aconsegueixin les habilitats necessàries per desenvolupar una vida
normal dins de la societat de manera autònoma donant més importància al procés
que a la mera memorització de continguts.
A continuació anem a ampliar informació sobre
Seymour Papert:
Seymour Papert, matemàtic, pioner de la
intel·ligència artificial i pensador influent sobre com l'ús de l'ordinador pot
canviar les maneres d'aprenentatge. La gent es va burlar de Seymour Papert, a
la dècada dels seixanta, quan plantejava que els computadors, màquines que
recentment estaven en desenvolupament, podien ser útils per millorar
l'aprenentatge i la creativitat dels nens. Encara més, plantejava la idea d'un
ordinador personal de baix cost per a cada alumne, el que era de ciència ficció
en aquesta època.
Tot i les crítiques, Papert estava convençut
del potencial que tenien els ordinadors per a l'educació. En qualitat de
professor al MIT es va dedicar a investigar en aquest àmbit, el que va donar
lloc a moltes primícies com les que hem vis en aquest punt.
Per ultim, en aquestes pàgines podem ampliar la
informació de Seymour Papert i els seus descobriments, sobre tot el del
llenguatge Logo.

No hay comentarios:
Publicar un comentario