Tema 6: les
tecnologies de la Informació i la comunicació a la societat digital
La societat TIC té
característiques diferenciades com per exemple la presencia del “mass media” i de les noves tecnologies de la
informació i la comunicació (TIC) amb els seus llenguatges audiovisuals en tots
els àmbits de la societat: oci, llar, mon laboral. Altra característica
d’aquesta societat és la gran quantitat d’informació al nostre abast ja que
cada vegada podem accedir a informació més variada, encara que açò també es un
desavantatge. A més d’açò, la societat TIC també es característica per grans i
ràpids avanços científics i tecnològics. Tot açò, provoca la fi de l’era
industrial i permet una major llibertat de moviment, ja que podem accedir a
l’informació des de qualsevol lloc, la qual cosa que també provoca la creació
de nous entorns laborals.
Però, qué són les TIC?
Les TIC són un conjunt
de processos i productes derivats de les eines (maquinari i programari), suports
i canals de comunicació, relacionats amb l’emmagatzematge, processament i
transmissió digitalitzada de la informació.
Aquestes eines es
caracteritzen per la seua immaterialitat, la seua deslocalització, com per
exemple és el cas d’Internet, per la seua interactivitat ja que amb les TIC ens
podem comunicar amb altres usuaris encara que es troben molt lluny, a més ho
fem de forma instantània. A més, aquestes eines es poden utilitzar les vegades
que vulguem, es a dir tene una reproducció il·limitada, utilitzant-les de forma
no lineal e interconnectant-se entre elles. Per últim, les TIC poden accedir a
informació molt diversa en una gran quantitat de formats.
Les TIC aporten una
major facilitat per a l’accés a una gran quantitat d’informació, a més ens aporta instruments per a tot tipus
de processos de dades. A més d’açò, ens proporciona també canals de comunicació
immediata, tant sincrònica i asincrònica que ens proporcionen la oportunitat de
interactuar amb altres usuaris. Altres aportacions de les TIC es que podem
emmagatzenar grans quantitats d’informació, les tasques estan més
automatitzades i són un bon instrument cognitiu.
No obstant, les TIC
també tenen limitacions com els problemes tècnics i la falta de formació que
impedeix la correcta utilització d’aquestes eines i fa que tinguem problemes de
seguretat. A banda, de la falta de formació, altre problema són le barreres
culturals com l’ idioma, ja que molta informació està en angles, idioma que
molts desconeixen. Finalment, una gran limitació és la barrera econòmica, ja
que moltes persones no poden accedir a les TIC, el que incrementa les
desigualtats socials.
Per a finalitzar deixe un video com a resum sobre les TIC, els seus avantatges y desavantatges.


No hay comentarios:
Publicar un comentario